دامیـــنا
دامیـــنا

جزییات تصویب طرح کهکشان تعاون

معاون وزیر تعاون از تصویب طرح کهکشان تعاون در سازمان برنامه و بودجه و اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح خبر داد.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر موضوع کسب و کارهای خوشه محور و گرایش به خوشه سازی با تاکید بر رقابت پذیری مورد توجه قرار گرفته است.
امروزه رشد و توسعه فرصت‌های شغلی از طریق گسترش خوشه‌های کسب و کار، نقش بارزی در سیاست‌های اقتصادی برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی ایفا می کند، به همین منظور یکی از راهکارهایی که بسیاری از کشورها برای توسعه فرصت های شغلی در مناطق شهری و روستایی دنبال کرده اند، حمایت از توسعه خوشه های کسب و کار است.

خوشه کسب‌وکار به واحدهای کسب‌وکار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی گفته می شود که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و مشترکی را تولید و ارائه می کنند. خوشه‌های کسب‌وکار می توانند در هر یک از زیربخش‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند.

در حال حاضر بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری در زمینه کسب و کارهای خوشه محور برخوردار است.
مهدی مسکنی – معاون امور تعاون وزارت کار – اخیرا از تصویب طرح “کهکشان تعاون” به عنوان یکی از طرح‌های جدید در دولت در بخش تعاون خبر داده که هفته گذشته در سازمان برنامه و بودجه مصوب شده است.
او در توضیح جزییات طرح “کهکشان تعاون” می‌گوید: این طرح در راستای توسعه کسب و کارهای خوشه‌محور و شبکه‌ای است. در بخش تعاون شبکه‌ای از تعاونی‌های تولیدی، تامین اعتبار مورد نیاز و اتحادیه‌ها را داریم که طبق این مصوبه، ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن مصوب شده و تاکنون چهار استان برای اجرای این طرح هدفگذاری شده است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شهرستان ملایر به عنوان یکی از شهرستان‌های دارای ظرفیت نام برد که در قالب طرح کهکشان تعاون ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است.

به گفته مسکنی، در راستای زنجیره‌سازی و خوشه‌سازی برنامه های خوبی پیش بینی شده است. وی آموزش را لازمه توسعه چرخه اشتغال به ویژه در بخش تعاون دانسته و می گوید: هر کشوری که در حوزه اشتغال موفق بوده روی اشتغال پایدار و مهارت‌آموزی کار کرده و در این راستا برندینگ و مارکتینگ جزو لاینفک اشتغال است.

به گزارش ایسنا، کسب و کارهای خوشه ای موجب ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شوند و مزیت‌های بسیاری دارند که افزایش ارزش افزوده برای یک منطقه یا روستا و کاهش نرخ بیکاری از جمله آنها به شمار می رود.

به اعتقاد کارشناسان، تعاونی‌ها به عنوان کسب و کارهای خوشه محور، سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار دارند که ضمن خلق فرصت‌های شغلی به کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد در جامعه منجر می شوند.