دامیـــنا

لنگش و درمان آن

مقالات علمی

9 دی 1401 346 بازدید
دامیـــنا

لنگش و درمان آن

علت لنگش در دام چیست و درمان آن چگونه است

گوسفند یکی از مهمترین حیواناتی است که از پوست و گوشت  آن استفاده می شود. گوسفندان نیز مانند سایر حیوانات دچار بیماری هایی می شوند که باید سریع درمان شوند. بیماری لنگش در دام یکی از بیماری های شایع در گوسفندان است که به دلایل گوناگونی در دام رخ داده و قابل درمان است.

بیماری لنگش در دام چیست؟

بیماری لنگش در دام که پوسیدگی سم پا نیز نامیده می شود در بسیاری از گوسفندان ممکن است رخ دهد. این بیماری مسری بوده و در صورتی که موارد بهداشتی در دام رعایت نشود، این بیماری نیز به سایر دام ها انتقال می یابد. این بیماری باعث ایجاد  آبسه شدید در سم دام می شود که این آبسه به همراه بوی بسیار بدی نیز می باشد. در این حال پوست پا یا پوست میان دو انگشت پا در دام ملتهب و قرمز شده و باعث می شود تا دام نتواند به درستی راه برود و در راه رفتن او لنگیدن ایجاد شود. این بیماری به علت ورود باکتری به  قسمت میان انگشتان پا ایجاد می شود.

دلایل و علائم ایجاد بیماری لنگش در دام

بیماری لنگش در دام معمولا به دلیل ورود باکتری ها به پا از طریق زخمی که بر روی پا ایجاد شده است، به وجود می آید. زخم بین انگشت پا می تواند به دلیل برخورد سم با تیغ، سنگ ریزه، کاه و کلش و قرار گرفتن پا در رطوبت به مدت طولانی ، ایجاد  شود. اما دیگر دلایل به وجود آمدن بیماری لنگش در دام عبارتند از:

  • عدم اصلاح درست و به موقع سم یا همان سم چینی
  • عدم رعایت بهداشت در دام و عدم ضدعفونی آن
  • وجود موادی مانند کلوخ و …  در بستر دام که باعث ایجاد زخم پا در دام می شود.
  • خیسی و رطوبت در بستر دام
  • تغذیه نامناسب دام و عدم رسیدن ویتامین ها و مواد معدنی به بدن و پاها
  • عدم وجود امکانات رفاهی برای دام

 

درمان بیماری لنگش در دام

برای درمان این بیماری ابتدا باید گوسفندانی که به این بیماری دچار شده اند را پیدا کرده و آنها را از سایر دام ها جدا کنید و سریعا با دامپزشک تماس بگیرید تا برای درمان دام های آلوده شده اقدام نمایید. در صورتی که به دامپزشک دسترسی ندارید، می تواند با  اسپری تتراسایکلین سم دام که آلوده شده است را ضدعفونی کنید. همچنین می توانید از حمام سم گوسفندان با سولفات روی 10 درصد استفاده کنید تا این بیماری درمان شود. اگر بیماری لنگیدن باعث گندیدگی سم شده باشد، در اینصورت حتما باید با دامپزشک تماس بگیرید و تا رسیدن او سم ها را با محلول فرمالین 5 درصد شست و شو دهید.همانگونه که گفته شد در برخی از موارد بیماری لنگش در دام باعث ایجاد آبسه در حیوان می شود که درمان این مورد بسیار سخت تر است. برای درمان این نوع لنگیدن بهتر است ابتدا از پماد اکتیول بر روی آبسه استفاده شود تا آبسه کمی نرم شده و سپس شکافی بر روی آن ایجاد کرده و آبسه را به صورت کامل تخلیه کنید. پس از تخلیه آبسه باید از داروهای ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم و بهبود آن استفاده نمود تا باکتری ها وارد پا نشوند.

پیشگیری از بیماری لنگش در دام

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و در مورد این بیماری نیز با پیشگیری از به وجود آمدن بیماری در بسیاری از هزینه های درمان می توان صرفه جویی نمود. راه های پیشگیری از لنگیدن در دام عبارتند از:

  • به طور مرتب سم دام را چک کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکل این بیماری سریع تشخیص داده شود.
  • در صورت ابتلا یکی از دام ها به این بیماری او را سریعا از بقیه گوسفندان جدا کنید تا آنها نیز مبتلا نشوند.
  • اگر در بستر نگهداری گوسفندان رطوبت وجود دارد، این رطوبت را سریعا برطرف نمایید.
  • به طور مرتب گوسفندان را حمام کنید و مسائل بهداشتی را برای آنها رعایت کرده و محیط را ضدعفونی کنید.
  • در تغذیه دام بسیار دقت شود تا ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن گوسفند تامین شود.