دامیـــنا
دامیـــنا

بارداری گاو و گوسفند

دوره و مدت بارداری گاو و گوسفند چه زمانی بهتر است؟

بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو به طور کلی می توان گفت ۵ ماه به طول می انجامد. به طوری که لازم است توجه داشته باشید از زمان جفت گیری تا زمان زایمان این بازه زمانی سنجیده می شود. جهت اطلاع از دیگر موارد در خصوص بارداری پستاندارانی چون گاو و گوسفند بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص بارداری گاو و گوسفند

علائم بارداری گوسفندان و گاو؛ با توجه به اینکه زاد و ولد در گاو و گوسفند موجب سودآوری بالا برای دامداران می شود طبیعتا یکی از مهمترین مواردی که در هنگام نگهداری از این پستانداران مورد توجه قرار می‌ گیرد نحوه تشخیص بارداری گاو و گوسفند و بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو است. توجه داشته باشید تمامی پستانداران از جمله گاو و گوسفند در زمان آبستن بودن نیاز به مراقبت‌ هایی خواهند داشت به طور کلی باید بدانید گاو و گوسفند که در یک بازه زمانی ۵ ماهه از زمان جفت گیری تا زمان زایمان باردار هستند، که در این زمان لازم است مراقبت های لازم برای جلوگیری زایمان زودرس پستاندار و سقط جنین شود.
دامدار می تواند ۶ هفته قبل از زایمان، بارداری را در گوسفندان و گاوها تشخیص دهد. در حال حاضر روش های متعددی جهت تشخیص دوران بارداری گوسفندان وجود داشته زیرا پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که روش ‌های جدید و راحتی برای این امر استفاده شود. یکی از بهترین روش ها اندازه گیری برخی هورمون ها مانند پرستوژن بعد از ۲۰ روز بارداری می باشد. همچنین معاینه دستی به وسیله دستگاه رکتوم، لاپاراتومی دیواری شکمی در هفت هفتگی، رادیوگرافی و غیره از دیگر راهکارهای تشخیص دوره بارداری گوسفندان می باشد. همچنین عدم بازگشت به فحلی گوسفند از بهترین و ارزان ترین روش ها برای تشخیص بارداری گاو و گوسفندان است به طوریکه در این روش لازم است بعد از خود اندازی گله ده روز که گذشت اگر مشاهده کردید که جفتگیری در داخل گله زیاد است پس نتیجه گرفته می‌ شود که دفعه قبل آبستنی اتفاق نیفتاد و حیوان رو به فحلی برگشته است.

استفاده از سونوگرافی برای فهمیدن زمان آبستن گاو و گوسفند

علاوه بر آنچه بیان شد لازم است بدانید یکی از دیگر از روش های فهمیدن زمان آبستن گاو و گوسفند استفاده از سونوگرافی می باشد، زیرا این روش به راحتی به شما کمک می کند تا از آبستن بودن گاو و گوسفند اطلاع پیدا کرده و سپس بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو را تشخیص دهید.

بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو چقدر است؟

مدت زمان زایمان گوسفندان و مدت زمان زایمان گاو؛ در خصوص بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو باید توجه داشته باشد همانطور که گفته شد این گوسفندان حدود ۵ ماه باردار هستند و جنین را در شکمشان حمل می کند. به طوری که اگر در ده روز ابتدایی مشکلی برای گاو و گوسفند پیش بیاید شما شاهد سقط جنین خواهید بود که در این صورت سریع باید علت و یا علت های که موجب سقط جنین در این پستاندار شده را بررسی کرده و اقدام به رفع آن کنید. همچنین توجه داشته باشید اگر در ۱۰ روز منتهی به زایمان گاو و گوسفند، این پستانداران زایمان کنند دچار زایمان زودرس شده اند که در این صورت اگر چه در بعضی اوقات بره و گوساله زنده خواهند ماند اما رشد بسیار ضعیفی داشته و ممکن است با هر میکروبی مریض شده و از پای در آیند.

بهترین فصل زایمان گاو و گوسفند

مدت زمان بارداری گوسفندان؛ علاوه بر اینکه در خصوص بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو اطلاعاتی به دست آوردید لازم است که به زمان مناسب برای زایمان گاو و گوسفند نیز توجه کنید. به طور کلی می توان گفت بیشترین گاو و گوسفند ها دارای تولید مثل فصلی هستند به گونه ای که دوره بارداری شان را تا فصل تولید مثل بعدی به تعویق می ‌اندازند. البته باید بدانید امروزه روش هایی ابداع شده که با استفاده از آن می توان فصل زایمان گوسفندان و زمان زایمان گوسفندان را به فصل خارج از تولید مثل نیز انتقال داد. برای این اکثر شما باید قرص های کاشتنی را تهیه کرده و آن را به خورد حیوان بدهید تا در زمانی که فصل جفت گیری نیست گوسفندان و گاو ها جفتگیری کرده و در نتیجه زایمان خارج از فصل داشته باشند.

بارداری گوسفندان و گاو

مدت زمان بارداری گاو و گوسفند، در خصوص مراحل بارداری در گوسفندان یکی از اولین نشانه های بارداری این حیوانات پر شدن پستان ها از شیر می باشد. رفتارهایی چون دراز کشیدن ناگهانی  نیز ممکن است در گاو و گوسفندان آبستن مشاهده شود. توجه داشته باشید قبل از اینکه برای جفتگیری گاو گوسفند آماده شود، آمادگی حیوانات از لحاظ تغذیه بسیار مهم بوده زیرا بالا بردن این مقدار تغذیه حدود ۱۰ الی ۱۴ روز قبل از جفتگیری و دو هفته بعد از جفتگیری موجب افزایش وزن گاو و گوسفند و بالا رفتن درصد برزایی و گوساله زایی آنها می شود. پس از زایمان نیز حیوانات نیاز به مراقبت ویژه ای دارند.

بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو از نظر سنی

نکته دیگری که در خصوص بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو باید به آن توجه داشته باشید از لحاظ سنی می باشد. به طوری که باید بدانید تمامی میش ها در سن ۶ تا ۷ ماهگی به بلوغ رسیده و اما قوچ ها در سن ۴۶ ماهگی به بلوغ میرسد. در یک چرخه ۱۷ روزه تمامی میش ها حدود ۳۰ ساعت پریودی را تجربه کرده که در این هنگام یک بوی به نام فرومون از خود منتشر می کنند که این امر موجب تحریک قوچ ها شده و در نتیجه جفت گیری آنها انجام می شود. در خصوص بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید سن گاوها در اولین زایمانشان است. به طوری که اطلاعات به دست آمده نشان می دهد معمولا گاوها در اولین زایمان ۲۸ الی ۳۰ ماه سن دارند.