دامیـــنا
دامیـــنا

سرانه مصرف گوشت قرمز هر نفر ۷ کیلو گرم /صادرات هزار تن مرغ به عراق

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امکان صادرات ۳۰۰ هزار تن مرغ در سال را داریم . گفت:طی یک تا ۲ ماه اخیر بیش از هزارتن مرغ به عراق صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ، مجتبی نوروزی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سرانه مصرف گوشت قرمز هر نفر ایرانی  را  7 کیلوگرم اعلام کرد و گفت:این مقدار  نسبت به سال 1401 روند کاهشی داشته است. و مصرف گوشت سفید بیشتر از گوشت قرمز بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات مرغ توضیح داد:  طی یک تا ۲ ماه اخیر بیش از هزارتن مرغ به عراق صادر شده است.

به گفته نوروزی بنا داریم صادرات مرغ به عنوان یک مقوله انجام شود چراکه با زیرساخت های کنونی واحد های  مرغداری امکان صادرات ۳۰۰ هزار تن مرغ در سال وجود دارد. لذا با افزایش میزان جوجه ریزی ها می‌توان بخشی از نیاز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتنی مرغ کشورهای اطراف را تامین کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: سالانه ۳.۶ دوره جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت می گیرد که اگر آن را به ۴ دوره ۱۷۰ میلیون قطعه جوجه ریزی افزایش دهیم، مازاد تولید را باید به بازارهای هدف صادر کرد.

 

تصمیم گیری درباره حرایم و فواصل امکان مربوط به دام ابلاغ می شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به تصمیم گیری درباره حرایم و فواصل امکان مربوط به دام گفت: با توجه به اخذ نظر انجمن‌ها، وزارتخانه‌های مربوط و نهادهای حاکمیتی جمع بندی شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدود روستاها بلامانع بوده و مستلزم اخذ مجوز نیست. البته این به این معنی نیست که نظارت بهداشتی بر دام روستایی انجام نمی‌شود بلکه انجام واکسیناسیون، سمپاشی و فعالیت‌های ترویجی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص استقرار امکان دامی و صنایع وابسته به دام با سکونتگاه‌ها، پارک‌های ملی، تالاپ ها، دریاچه‌ها، اثر طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، قنوات و…. نیاز به استعلام از سازمان محیط ملی حفاظت محیط زیست است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به حساسیت مراکز نگهداری و پرورش مرغ لاین، حریم‌هایی که قبلا در نظر گرفته شده بود با توجه به نقش آن در امنیت غذایی برای این مراکز همچون سابق مشمول هیچ تخفیفی نمی‌شود.

وی درباره نزدیکی استقرار واحدهای دامی و صنایع وابسته آن به جاده‌ها و فرودگاه‌ها نیز اظهار کرد: الزام رعایت حریم بین واحدهای دامی با این مرکز از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود و از حوزه مسؤولیت سازمان نظامپزشکی کشور خارج است.

نوروزی درباره امکان استقرار دامی و صنایع وابسته به دام با خطوط انتقال گاز، برق و… هم گفت: مسؤولیت تعیین حرایم و فواصل در این خصوص با وزارت نیرو و نفت خواهد بود. از سوی دیگر تعیین کننده فواصل کارخانجات اقلام خوراکی و بسته بندی مواد غذایی تا واحدهای دام و صنایع وابسته به آن نیز برابر با بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر استان کمیته فنی وجود دارد که تصمیم‌های لازم را اتخاذ می‌کند.

وی گفت: این کمیته‌های فنی از سوی سازمان غذا و دارو کشور تشکیل شده که البته این گونه نیست که نظارتی بر عملکرد آنها نباشد بلکه فعالیت شأن از سوی سازمان دامپزشکی کشور مورد ارزیابی قرار خواهد کرد.